Praktikus Tanácsok 2011/8.
Gyakorlati megfontolások
Ha valóban azt szeretnénk, hogy vevőnk törzsvásárló legyen, a kedvében kell járnunk:
- A kiszolgálás a (szakszerűség mellett) legyen gyors. Ehhez az (is) szükséges, hogy amit csak lehet, a munkatárs keze ügyébe kell rakni, de jól áttekinthető és esztétikus módon elhelyezve.
- Csökkenteni kell a sorban állást, de úgy, hogy a vevő ne érezzen valamiféle „futószalagszerűséget”. Tehát az eladó számára a gyors munkavégzés lehetőségét, míg a vásárlónak a kényeztetés érzetét kell megteremteni.
- A lehetőségekhez mérten a legtöbb helyet biztosítsuk ügyfelünknek. Szeretném emlékeztetni, milyen sokszor előfordul, hogy az ügyfél nem egyedül, hanem kísérővel érkezik szemüveget csináltatni. Amikor Ön (nagyon helyesen) leülteti ügyfelét, hogy kényelmesen tudjon válogatni a keretek között, a kísérőnek (akinek a véleményére ügyfelünk bizonyára sokat ad, hiszen azért hozta magával) is tud ülőhelyet kínálni?
- Több időt is kell tudnunk szakítani vásárlónkra. Ezt az időt azonban csak a fölösleges tevékenységektől tudjuk elvonni: rakosgatástól, rendezgetéstől, keresgéléstől. Ezért lényeges a hatékony üzletkialakítás.
- Tudvalévő, hogy a legtöbb optika helyhiányban szenved. Éppen ezért az üzlet berendezésének helytakarékosnak is kell lennie. No, mármost ezt összehangolni az előbb emlegetett „több helyet az ügyfélnek” elvével nem egyszerű feladat. Alighanem szakember kell hozzá!
- Arra a legritkább esetben van lehetőség, hogy egy-két évenként lecseréljük az üzlet bútorzatát. Ezért viszonylag hosszú távon kell gondolkodni. Miben testesül meg ez a gondolkodás?
- A bútorzat és az abba beépített szerelvények tartósak legyenek. (Mindkét vonatkozásban nagy a kísértés az olcsó alapanyagok használatára, de az igazi szakember fel fogja hívni az Ön figyelmét azok eredeti rendeltetésére, illetve korlátaira.)
- A tároló kapacitás elegendő legyen. (Gondoljon a választék-esztétikum-praktikum hármas kényszerére!)
- A tervezés előrelátó legyen. (Vagy eleve nagy kapacitású bútorzatra van szükség, vagy a későbbiekben fejleszthetőre.)
Az eladótér miliője (Az első benyomás)
- Az első benyomás szinte mindent eldönt. Nincs második. Viszont van másik optikai üzlet, ahová potenciális ügyfele átmehet! Tévedés lenne azt hinni, hogy az eladótérben tapasztalható atmoszféra csupán esztétikai kérdés, de az első benyomás az esztétikumtól függ elsősorban. (Tudjuk, hogy az üzlettér sohasem elég. Ha szűk a tér, sokféle trükkre van szükség ahhoz, hogy becsaljuk vevőnket: ha nem lehet lehengerlő választékot mutatni neki, akkor a berendezés kialakításával sugalljuk neki, hogy itt minden ő körülötte forog.)
- Üzletének megkülönböztethetősége kulcsfontosságú. Vajon eleget tesz ennek a megörökölt „egyen stelázsi”?
- Minőségi, drága divatcikkeket értékesít üzletében, magas színvonalú szolgáltatásokkal. Mit gondol, megfelel ennek a „leharcolt” bútor?
- A választék és a több lábon állás kényszere miatt nagyon sokféle cikk kerül üzletébe. Nem mindegy, hogy az rendezetten, tervezett struktúrában, vagy ömlesztve, bazárszerűen kerül elhelyezésre, bemutatásra.
- A dizájn nyújtson esztétikai élményt! Ahogyan egy szemüvegkeret is! És ahogyan egy adott keret másképp mutat más-más ember fején, úgy az üzlet bútora is testreszabott kell, hogy legyen. A szakember megtervezi azt az otthonos, bizalmat keltő, szakmaiságot sugalló, intim miliőt, amely becsalja és ott tartja a vevőt. Persze sokféle ember tér be optikájába, sokféle ízlésvilággal és elvárással. Ezért ne legyen annak dizájnja sem provokatív, sem primitív.
Kire bízzuk a feladatot?
Az Ön üzlete nem egyszerűen egy bolt. Ott Ön bizalmi cikkeket árul, speciális szaktudásából fakadóan magas színvonalú szolgáltatásokat nyújtva. Az előbbiekben kitértünk az üzlet berendezés kérdésének komplex voltára, a sokféle elvárásra és szempontra, amit vele szemben támasztottunk. Bebizonyosodott tehát, hogy speciális feladatra van szükség. Akkor minden bizonnyal specialistára van szüksége! Olyan tervezőre, aki
- Képes Önnel együttműködve, az Ön szempontjai alapján, a hely adottságainak figyelembe vételével a jelenleginél jobb koncepciót kialakítani üzletében. (Vagyis képes megfelelően kommunikálni Önnel. Hiszen nem ő fogja használni a berendezést.)
- Megfelelő referenciákkal rendelkezik (Kérdezze meg korábbi megrendelőit!)
- Egyszerre tud gondolkodni befektetőként, optikusként, építészként, belsőépítészként és kivitelezőként,
- Megérti, hogy mi az, amit szeretett a régi bútorában és mi volt annak legnagyobb hibája.
Olyan kivitelezőre, aki
- Empátiával viseltetik üzletének élete iránt,
- Olyan garanciális, szavatossági, jótállási kötelezettségeket vállal, amely meggyőzi Önt a minőség kérdésében (pl. garanciális fedezet, jóteljesítési díj stb.),
- Reális áron vállalja a kivitelezést. Senki sem ellensége a saját zsebének! De nagyon alaposan megvizsgálandó az ár-érték arány. Mi a valós műszaki tartalma az ajánlatnak? Mit nevezünk olcsónak? Vajon olcsó-e az, ami olcsónak tűnik?
(Folytatjuk)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése