A PRAKTIKUM elkészítette Magyarország első mozgó fiókpatikáját.
Bemutatjuk a járművet, annak különleges belső berendezését és elkészítésének munkafázisait.
Miért van fantázia egy mozgó fiókpatikában? Mert:
- Újabb 4.500 fővel növelhető a gyógyszertár betegköre,
- Olcsóbban kivitelezhető, mint egy hagyományos, tehát épületben létesítendő fiókpatika,
- Több olyan települést is elláthat, amelyben nincs patika,
- Több olyan települést is elláthat, amelyben az idősebb korosztály másképpen nem juthat közvetlenül gyógyszeréhez.
- Az így ellátott településeknek nő a komfortja.
A vonatkozó jogszabály, az ÁNTSZ állásfoglalása és így a műszaki tervezés alapelve az volt, hogy a mozgó fiókgyógyszertár kivitelében a lehető legnagyobb mértékben közelítse meg a hagyományos fiókpatikánál megszokottakat. Azaz:
- Munka végzésére alkalmas legyen. Vagyis legyen hőszigetelt, hűthető és fűthető, továbbá legyen benne WC és mosdó.
- A speciális gyógyszertári igényeknek megfeleljen. Azaz megfelelően legyen megoldva a gyógyszerek, a hűtést igénylő cikkek tárolása és elhelyezése, valamint rendelkezzen az előírásszerű informatikai rendszerrel.
- Betegek számára is megfelelő legyen. Így a beteg esőtől védve, egy dobogón állva kapja meg gyógyszerét és legyen meg a lehetősége az informatikai betegtájékoztató rendszer használatára.
- A jármű alapvető szerkezeti elemeit ne érintse az átalakítás.
Az alap jármű egy Mercedes-Benz Sprinter furgon volt. Ez a típus azért volt jó választás, mert belmagasságának (közel 2 m) köszönhetően fel lehet benne egyenesedni. Fontos, hogy az autó „B” kategóriás jogosítvánnyal, tehát „úrvezetői” engedéllyel is vezethető!
A munkafolyamat legfontosabb állomásai a következők voltak:
A 230 V-os elektromos rendszer
Ez elsősorban a költségek csökkentése szempontjából fontos: Nem szükséges áramfejlesztő aggregátort beépíteni, gond nélkül – és alacsony költséggel – működtethető a klímaberendezés, az informatikai rendszer, a világítás stb. Az elektromos hálózat teljesen szabványos, érintés- és túlfeszültség (villám-) védelemmel ellátott.
A 12 V-os elektromos rendszer bővítése.
Bizonyos funkciók (pl. LED világítás, mosdó szivattyú, fűtés ventilátora, hűtőszekrény stb.) ezt a kisfeszültséget igénylik, ezért a patikai rész egy külön fedélzeti akkumulátort kapott, amely álló helyzetben a 230 V-ra való csatlakozás után folyamatosan töltés alatt áll.
Raktér hőszigetelése
Az oldalfalak mindenütt 5 cm vastag Hungarocell hőszigetelést és párazáró réteget kaptak, amelyet impregnált, esztétikus HDF falburkolat takar el.
Állófűtés beépítése
A buszokban használatos, nagyon hatékony Webasto fűtés a jármű motorjának kiiktatásával, annak üzemanyagát használja (óránként mindössze 3-4 dl fogyasztással!), komfortosan, termosztáttal szabályozható módon. Mivel az alváz alá épített (tehát helytakarékos) rendszer a padlónál elszívott (vagyis a leghidegebb) levegőt fűti fel, ezért ez a fűtés a legnagyobb hidegben is szobahőmérsékletet biztosít.
Állóklíma beépítése
A légkondicionáló berendezés a kocsi motorja nélkül, a 230 V-os rendszert használja, távirányítóval szabályozható, a légáramlat irányítható, de szükség esetén temperáló fűtésre is használható.
Padlóburkolás
A padló ipari minőségű, antisztatikus, résmentes PVC padlóburkolatot kapott.
Informatikai rendszer elhelyezése
A mobil patika informatikai rendszere úgy lett kialakítva, hogy a teljes számítástechnikai rendszer (számítógép, szünetmentes tápegység, monitor, blokknyomtató, lézernyomtató, szkenner, pénztárfiók) egyszerre, és akár hölgyek által is könnyedén kivehető legyen. Ezt úgy sikerült megoldani, hogy az egymáshoz csatlakoztatott berendezések egy 66 x 60 x 55 cm-es guruló „kocsira” kerültek, így a járműbe való behelyezéskor nem kell a csatlakoztatásokkal bajlódni, csupán egyetlenegy villásdugóval kell az egész rendszert csatlakoztatni a 230 V-os rendszerhez.
Gyógyszertároló fiókrendszer
A gyógyszertároló szekrény fémfiókjai, melyekben megtalálhatók a kötelező elválasztó lapok, könnyedén kiemelhetők, így a mozgó patika gyógyszerkészlete gyorsan kivehető a járműből. A fiókok kulccsal zárhatók a menet közbeni véletlen kinyílások ellen.
Világítás
A mozgó fiókpatika három világítás rendszerrel rendelkezik. Az első a jármű saját raktérvilágítása, amely az ajtók nyitásával kapcsolódik. A második a 12 V-os, kétsoros LED világítás, amely lehetővé teszi, hogy a 230 V-ra való csatlakozás nélkül dolgozni lehessen a kocsiban. A harmadik a 230 V-tal működő fénycsöves világítás, amely a nyitva tartás alatti intenzív világítást biztosítja.
WC
Az autóban egy olyan, abszolút higiénikus, vegyszeresen kezelt, könnyen tisztítható, üríthető és kivehető, vízöblítéses WC került beépítésre, amely a lakóautók igényei szerint készült. A használathoz szükséges kellékeknek és vegyszerek tárolására külön tároló egység áll rendelkezésre.
Mosdó
A beépített mosdó teszi patikai szintűen higiénikussá a furgont. A tiszta használati víz és a szennyvíz külön tartályban tárolható.
Előtető
A kiadó ablak fölé szerelt vászon előtető védi a gyógyszeréért sorban álló beteget az esőtől a vásárlás ideje alatt.
Hűtőszekrény
A mozgó fiókpatikában is kötelező a hűtőszekrény elhelyezése. Ebben az esetben olyan típusra esett a választás, amely menet közben, és nyitva tartási időben egyaránt tárolni tudja a hűtést igénylő gyógyszereket.
Kiadó ablak
A teherautó oldalsó, elhúzható ajtajánál került kialakításra a két kiadó ablak, amelyben az üvegek hőszigeteltek. Az alsó kis ablak az általános gyógyszerkiadásra, a felső nagyobb pedig a nagyméretű cikkek (pl. Tena) kiadásán túl a természetes szellőztetés céljára is szolgál.
Aláíró asztalka
A beteg a kiadó ablak alatti lehajtható asztallapon írhatja alá receptjeit és a gyógyszerész is ide adja ki a gyógyszert.
Dobogó
Ugyancsak a kiadó ablak alatt utazik az a dobogó, amely az oldalajtó kinyitása után könnyen kihajtható, így a betegnek nem kell a hideg és nedves talajon átvennie gyógyszerét.
Grafika
Az előírásszerű grafika messziről tájékoztatja a nagyközönséget arról, hogy a jármű egy mozgó fiókgyógyszertár. (Érthetetlen azonban, hogy a jogszabály miért az „anyapatika” nyitvatartási rendjének feltüntetését teszi kötelezővé, miért nem a szóban forgó fiókpatikáét?)
Tára asztal
A kiadó ablak előtt elhelyezett tára asztal, ülő munkavégzéshez méretezett. Ebben kapott helyet még 4 db általános célú fiók. Közvetlenül a tára asztal mellett kapott helyet az informatikai kocsi.
Hátsó polcos szekrény
Alsó, ajtós része kulccsal zárható, míg a felső, nyitott polcos részben a polcok előtt vékony acélpálcák gátolják meg az áru leesését.
Javaslatok egy ehhez hasonló fiókpatika létesítésével kapcsolatban:
- Mindenképpen meg kell oldani a 230 V-os elektromos hálózatra való csatlakozást a munkavégzés helyszínén. Ezzel rengeteg plusz költség megspórolható!
- Olyan helyen állomásozzon a mozgó fiókpatika, ahol a várakozó betegeket nem veszélyezteti a közúti forgalom.
- Olyan helyet kell kijelölni a működésre, ahová más jármű nem tud parkolni. Ez az önkormányzatnál alighanem könnyen elérhető (pl. tiltó táblával)
- A járművet célszerű éjszakára olyan zárt helyen tárolni, ahol ugyancsak van lehetőség a 230 V-os betáplálásra a két nyitva tartás közötti munkavégzés érdekében.
- A tároló helyen célszerű egy olyan (akár mozgatható) rámpát is létesíteni, amellyel a kocsiból kigördíthető dolgok a hátsó ajtónál könnyen kiguríthatók.
A szükséges jármű kiválasztásával kapcsolatos javaslatok:
- Mindenképpen olyan jármű legyen, amelyben a személyzet állva, kiegyenesedett testtartásban is tud dolgozni. A legtöbb furgongyártó rendelkezik ilyen típussal.
- Nem kell nagy teljesítményűnek lennie. Ugyanis várhatóan nem lesz nagy futásteljesítmény, az autó alighanem többet fog állni, mint futni.
- Nem kell vadonatúj teherautóban gondolkodni. Rengeteg alig használt furgon van a piacon, elérhető áron.
- A dízelmotoros jármű a jó választás, mert az üzemanyag áfáját a patika vissza tudja igényelni, másrészt az állófűtés is a gázolajjal működik.
Figyelem! Az alábbi kötelező, illetve szükségszerű velejárókra kell felhívni a figyelmet:
- A mozgó fiókpatika nagyfeszültségű rendszerének kialakítását csak olyan szakember végezheti, aki az előírásokat messzemenően figyelembe véve, munkájáról büntetőjogi felelősség mellett szabványossági, tűzvédelmi nyilatkozatot és érintésvédelmi jegyzőkönyvet ad! Az erősáramú betáplálásnak is megvannak a maga szabályai, amelyeket minden körülmények között be kell tartani. Ne feledje, a furgon egy nagyméretű acéltest, amely önmagában is nagy értékű, amelyben az Ön pénze és megélhetése van, amit fölösleges veszélyeztetni.
- A mobil patika alacsonyfeszültségű (12 V) rendszerének bővítését ugyancsak szakember által kell terveztetni és kivitelezni. A hátsó rész elektromos része legyen független az autó saját rendszerétől. Ne következhessen be az, hogy a fiókpatika a zárás után nem tud hazaindulni.
- Működési időn túl (pl. éjszaka) a gyógyszerek nem maradhatnak az autóban. Télen a fagyveszély, nyáron a hőség miatt. Ezért nyugalmi időszakban ki kell venni azokat.
- Az informatikai rendszer ugyancsak kényes a hőmérsékletre. (Pl. az LCD monitor nem bírja a fagyot.)
Tervezés, kivitelezés: PRAKTIKUM
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése