2011. március 5., szombat

Lecserélném az officina bútoromat... (1)

Praktikus Tanácsok 2010/1.
(Alapelvek)

Sokszor hallom kiállításon, kongresszuson, telefonban a nagy sóhajtást: „Le kéne cserélni az officina bútoromat, de nem tudom, hogy érdemes-e?”

E nagyon nehéz kérdésben a döntés nyilvánvalóan az Öné, de ha már megfogalmazódott a fenti kérdés, talán tudok néhány olyan támpontot adni Önnek, amely megkönnyíti a válaszadást a „hogyanra”:

1. Mikor célszerű, vagy szükséges a csere?
Nyilvánvaló, ha az officina kialakítása a jelenleg érvényben lévő jogszabályoknak ellentmond, változtatni szükséges. (Nagy kérdés, hogy toldással-foldással a probléma megoldható-e, vagy a berendezés teljes cseréje szükséges?) Mindenképpen megfontolásra ajánlom az officina koncepciójának újragondolását (tehát nem egyszerűen a bútor cseréjét!) az alábbi esetekben:


  • Ha a meglévő officina bútorzat állapota, kialakítása már hátráltatja a munkát. 
  • Ha a meglévő bútorzathoz képest a patika forgalma túl nagy (Ilyen is van, méghozzá nem is kevés! Szörnyű látni, hogy kitűnő helyen lévő patikák rossz officinájában milyen alacsony hatásfokkal folyik a munka, milyen sorok állnak és milyen körülmények között dolgozik a személyzet!)
  • Üzleti okok úgy diktálják (Pl. marketing megfontolásból történő átszervezés: új arculat, versenytársaktól való megkülönböztethetőség, új profil kialakítása stb.) 
  • Munkaszervezés megváltoztatása (Pl. hagyományos helyett komissiózó munkaszervezés bevezetése.)
  • Épület korszerűsítése (Érdemes elgondolkozni azon, hogy ha már az épületet korszerűsítettük, akkor az officinát, ahol a pénzt keressük, nem kellene-e ugyancsak korszerűsíteni?)
  • A patika költözése (Nyilvánvalóan ez egy speciális eset, amelyre egy másik hírlevélben külön kitérek.)
2. Milyen szempontok alapján újítsuk meg az officinát?
Súlyos hiba, ha a kérdést szimplán bútorkérdésként kezeljük, mert ez egy jóval összetettebb probléma! Ha már felismertük a jelentőségét és megoldásának szükségességét, akkor azt a gyógyszertár teljes működését átfogó koncepció alapján kell elvégeznünk:
  • Az elsődleges követelménynek a jogszabályi követelményeknek való megfelelésnek kell lennie. (Ez nem lehet kérdés!) 
  • Kiemelt jelentőségűek a szakmai szempontok, nyilvánvalóan mindent ennek kell alávetnünk. 
  • Az officinának minél előbb meg kell térülnie és minél nagyobb hasznot kell hajtania! Ne legyünk szemérmesek: itt dől el a patika pénzügyi életében szinte minden, ugyanis itt fogadjuk azokat a betegeket, akik a fizetésünket adják! A patikabútor nem olcsó, ezért az arra szánt erőforrásokat a lehető legoptimálisabban, előrelátóan, hosszú távra kell felhasználni.
Le kell végre számolni azzal a nézettel, mely szerint a patika csupán csak egy gyógyszer elosztó hely. Persze, sok olyan gyógyszertár van, ahol a forgalom túlnyomó részét szinte kizárólag a vényköteles gyógyszerek adják. De vajon a mai hazai környezetben ez hosszú távon is biztos megélhetést jelent?

Sokan nagyon nagy lehetőséget látnak egy új patika megnyitásában. (Gondoljunk csak az utóbbi idők patikanyitási lázára.) Lehet, hogy ők a klasszikus gyógyszerészi tevékenységen túl mást is nyújtani akarnak?

Önnek azonban van egy nagy előnye velük szemben: Az Ön patikája már létezik, ismerik, „be van járatva”! A gyógyszertárában meglévő lehetőségeket kell tehát kiaknázni! Ehhez azonban meg kell teremteni a feltételeket az officinában.

Nyilvánvaló tehát a cél: minél több beteg szokjon az Ön patikájába és minél többet költsön ott! Ez akkor valósulhat meg, ha a beteg nem csak egyszerűen betér a patikába, hanem a joggal elvárt szolgáltatáson túl még többet is kap! E törekvésnek négy, egymástól elválaszthatatlan alappillére van:
  • Az Ön megkérdőjelezhetetlen szakmai hozzáértése,
  • Okos gazdasági megfontolások,
  • A patika szakmai tevékenységének, szolgáltatásainak színvonala, az azt támogató infrastruktúra,
  • Az officinában tapasztalható miliő.
4. Gazdasági megfontolások.
Gazdasági megfontolásoknak át kell hatnia a gyógyszerész mindennapi életét és hosszú távú gondolkodását, így a patika kialakítását - a szakmai szempontokon túl - a pőre gazdasági, pénzügyi megfontolásoknak is alá kell vetnie. Ez nem eretnek gondolat. Ne feledje: Ön és kollégái, illetve családtagjaik egyaránt a patika bevételéből élnek!
  • A gyógyszertár gazdasági értelemben egy nagyon speciális kereskedelmi, szolgáltatási helyszín. Az ott folyó munka semmiképpen sem tekinthető klasszikus kereskedelmi tevékenységnek, nem hagyományos üzleti tranzakciókról van szó, amiben nem csak két szereplő (eladó-vevő) vesz részt, hanem több. Ha csak a gyógyszerellátást vesszük alapul: a „kuncsaft” nem önszántából megy be a patikába, nem az általa megkívánt terméket választja ki és nem annak piaci árát megfizetve köt üzletet az eladóval. Alapvetően kényszerűségből megy be a patikába, nem ő választja ki a megvásárolandó terméket (hanem az orvos, aki felírta) és általában annak nem a piaci árát fizeti meg. Igaz ugyan, hogy a fenti folyamat minden egyes mozzanata szigorúan szabályozott körülmények között történik, mégis állítom, van a gyógyszerésznek mozgástere! 
  • Mivel a vényköteles gyógyszerek kiadásán túl természetesen mással is foglalkozik: magisztrális gyógyszerek készítésével, OTC termékek kiadásával, gyógyszerészi gondozással, egyéb szolgáltatással, egyéb szabad forgalmú termékek kereskedelmével stb., az Ön lehetősége ezekben van! De ehhez is meg kell teremteni a feltételeket.
  • Ha már betette a lábát a beteg azzal a szándékkal, hogy a receptjeit Önnél váltsa ki, Ön előtt áll egy potenciális vásárló! Valódi, pénzt költő vásárlóvá kizárólag Ön (és kollégái) tehetik azáltal, hogy 
    Ön a beteg felé szolgáltat, kommunikál vele, sőt gondozza őt. Ha erre is jut idő, újra visszajön és újra Önnél váltja ki receptjeit.
A beteggel való kommunikáció során más cikkre (OTC, egyéb termék stb.) is felhívhatja a figyelmét, illetve értékesítheti azokat.
  • A szolgáltatásra, a beteggel való kapcsolat kialakítására időt kell tudni szakítani! Szolgáltatni kell tehát: Ön a speciális szaktudásával gondozni is tudja a beteget. Ez néha nagyon nehéz: a kért gyógyszerért hátra kell menni, meg kell keresni stb. Az idő megspórolásának egyik alapvető eszköze az officina megfelelő kialakítása! Ha pl. az officina kialakítása olyan, hogy a patikusnak a kiadótól nem kell messzire elsétálni a könnyen áttekinthető körülmények között elhelyezett gyógyszerért, jut idő a betegre. 
  • Alapszabály: amit nem lát a beteg, azt nem is fogja kérni! A nem vényköteles, egyéb termékek forgalmazására igenis hangsúlyt kell helyezni! Nyilvánvalóan ez sok munkát igényel. De van egy jó hírem: Ebben is nagy segítségére lehet az officina kialakítása. Ha az officina legfeltűnőbb helyeire az üzleti szempontból nagy fontosságú cikkeket helyezi ki, amelyeket a beteg könnyen megláthat, az nagy terhet vehet le az Önök válláról. De fordítva is igaz, hogy ha pl. specikkel tömi tele a legértékesebb, és egyben legfeltűnőbb bemutató (szekrény, vitrin) felületeket, az egyéb termékeket pedig szükséges rosszként „eldugja” valami félreeső helyre saját helyzetét rontja. (Ennek gyakorlati megvalósításának lehetőségeit egy később hírlevélben részletezem.) 
  • Munkaerővel is gazdálkodni kell! Egy okosan szervezett officinában ez sokkal könnyebb. (Nem szabad elfelejteni: a legnagyobb költség a munkabér.) Vajon arra hivatott e magasan képzett személyzet, hogy raktárban való keresgéléssel töltse az idejét? Patikusok dolgoznak Önnél, vagy raktárosok?

További információkat itt talál!

Nincsenek megjegyzések:

A teljes tartalom (szöveg, grafika, fotó stb.) szerzői jogvédelem alatt áll. Tilos a szerző előzetes írásos engedélye nélkül (még részleteiben is) bármilyen módon közzétenni, sokszorosítani, forgalomba hozni!
www.praktikumbutor.hu