2011. március 5., szombat

Lecserélném az üzletberendezésemet (1)

Praktikus Tanácsok 2011/4.

Elmondok egy nagyon tanulságos történetet Dávidról és Góliátról: Felkértek bennünket egy megyeszékhelyen egy icipici optikai üzlet átalakítására, berendezésének tervezésére és kivitelezésére. Az üzlet egy olyan belvárosi épület hátsó traktusában van, ahol az utcai fronton már volt egy kitűnő adottságú, nagy optikai üzlet, hatalmas portállal. Ők ketten akkor már régóta vívták saját konkurencia harcukat: hátul a kicsi, egy nagyon racionálisan gondolkodó tulajdonossal, aki tudja, mit csinál, valamint elöl a nagy és tekintélyt parancsoló kitűnő lehetőségekkel. Nos, a kicsi hátsó üzletben, hosszú és gondos tervezési munka árán, megtörtént az átalakítás, majd nem sokkal az átadás után a nagy optika feladta a küzdelmet, bezárt. A történet tanulságát a következőkben foglalom össze:

Ha az üzletében
  • a berendezéshez képes nagy a forgalom,
  • a termékpalettát bővíteni muszáj,
  • a nagy választék miatt túlterhelt, bazári jellegű az üzlet,
  • arculatváltásra van szükség,
  • új technológiát kíván bevezetni,
  • egyszerűen divatjamúlt,
  • épületkorszerűsítésre van szükség,
felmerül az üzletberendezés cseréjének gondolata.

Milyen szempontokat vegyünk figyelembe?
A két legnagyobb hiba, amit ilyen helyzetben elkövethetünk az, ha e kérdést csupán csak egy bútorcsereként kezeljük, illetve ha túlmisztifikáljuk a dolgot! Egy összetett probléma megoldásához józan, összeszedett ész kell, ami Önben megvan!
  • Az elsődleges szempont az előírásoknak való megfelelésnek kell lennie. Ez nem lehet kérdés.
  • Kiemelt jelentőségűek a szakmai szempontok, hiszen nem akármilyen üzletben vagyunk.
  • A berendezésnek (is) minél nagyobb hasznot kell hajtania. Ne legyünk szemérmesek: itt dől el az üzlet életében szinte minden, ugyanis itt fogadjuk azokat az ügyfeleket, akik a fizetésünket adják. Az üzlet berendezése nem olcsó, ezért az arra szánt erőforrásokat a lehető leghatékonyabban, előrelátóan kell felhasználni.
Nem lehetetlen, hogy a közelben nyit valaki egy új optikai üzletet. Ezt nyilvánvalóan azzal a szándékkal tenné, hogy valami mást, valami újat kínáljon vevőinek.
Önnek azonban van egy nagy előnye velük szemben: Az Ön üzlete már létezik, ismerik, „be van járatva”. Az ebben lévő lehetőségeket kell tehát kiaknázni! Ehhez azonban meg kell teremteni a feltételeket az üzletében. És nem lehet csalódást okozni vevőinek…

Mi a cél?
Nyilvánvalóan az alábbi céloknak kell az Ön szeme előtt lebegnie:
  • Minél több vevő térjen be az Ön optikai üzletébe,
  • Az ügyfele jól érezze ott magát,
  • Az ügyfele minél többet költsön ott,
  • Legközelebb is ide térjen be, eszébe se jusson máshová járni,
  • Másoknak is az Ön üzletét ajánlja.
Látszólag egyszerű a képlet, de az csak úgy valósulhat meg, ha a kedves vevő a joggal elvárható szolgáltatásokon kívül még egy kicsit többet is kap.

Ehhez jó alapként szolgálnak (az Ön szakmai hozzáértésén túl):
  • Okos gazdasági megfontolások,
  • A szolgáltatás és az azt támogató infrastruktúra színvonala,
  • Az üzlet atmoszférája, miliője.

Gazdasági megfontolások
Az optika egy nagyon speciális kereskedelmi helyszín, amelynek kialakításában, berendezéseiben nagyon sok, egymással szorosan összefonódó elvárás testesül meg egyszerre:
Az a szolgáltatás, amit ügyfele ott kap, közvetlenül érinti az ő életminőségét: egyrészt az egészsége miatt, másrészt a komfort érzete miatt. (Ön tudja a legjobban, hogy a szemüvegkeret mennyire divatcikk.) Ugyanakkor az átlagember számára mindezek jelentős kiadással járnak. Tehát a portékát jól adjusztálva, a megfelelő környezetben el kell tudni adni.
Másrészt, mivel minden cég életében a legnagyobb költséget a munkaerő jelenti, az üzletnek megfelelő munkaerő gazdálkodás mellett, ergonómiai és hatékonysági szempontból is okosan szervezettnek kell lennie.
Harmadrészt, a vevő számára alternatívákat, vagyis választékot kell mutatni. Ráadásul azt láttatni is kell. (Mit teszünk az üzlet legértékesebb tároló felületeire: kontaktlencse ápoló folyadékos dobozokat, vagy a legújabb keret kollekciónkat?) 

Folytatás! 

További információkat itt talál!

Nincsenek megjegyzések:

A teljes tartalom (szöveg, grafika, fotó stb.) szerzői jogvédelem alatt áll. Tilos a szerző előzetes írásos engedélye nélkül (még részleteiben is) bármilyen módon közzétenni, sokszorosítani, forgalomba hozni!
www.praktikumbutor.hu