Praktikus Tanácsok 2010/3.
(Még mindig csak elméletben)
7. Kire bízzuk a feladatot?
Komoly referenciákkal. És nem csak olyanokkal, amelyeknél a nagy patikanyitási láz miatt megugrott kereslet következtében a minőség másodlagos kérdés volt.
Kérdezze meg kollégáját, mennyire volt megelégedve! Ne sajnálja az időt a referenciák felkeresésére, illetve a tulajdonosok kikérdezésére:
Mit csináltak jól, mit nem?
Mennyire borította fel a kivitelezés a patika életét?
Mennyire tartották a határidőt?
Mennyire tartós az elkészített munka?
Voltak-e szavatossági (garanciális) problémák?
Mennyire megbízhatóak pénzügyileg?
Saját alkalmazotti gárdával. Alighanem szükségtelen bizonygatni, hogy mi a különbség egy arctalan „alvállalkozó alvállalkozója” által, vagy, felelősséggel alkalmazott, saját és ezért összeszokott munkatársak által elvégzett munka között. És az is nyilvánvaló, hogy mely esetben könnyebb szót érteni a kivitelezővel bármilyen probléma esetén.
Saját korszerű műhellyel, ahol kifogástalan minőségben állíthatók elő a megrendelt berendezési tárgyak, illetve haladéktalanul legyárthatók az esetleges pótrendelések, kiegészítések.
A szállítás és csomagolás iránti igényességgel. A legkorszerűbb anyagokból készült bútorzatot is nagyon könnyű tönkre tenni a hitvány csomagolással, mostoha körülmények közti szállítással, vagy a hanyag mozgatással. Mekkora gondot fordít járműveire, valamint az anyagmozgató eszközökre?
A gyógyszerésszel való kommunikációra való készséggel. (Nem lehet szem elől téveszteni azt az egyszerű tényt, hogy az elkészült officina berendezést a gyógyszerész fogja használni és nem a kivitelező.) A tervezőnek nyitottnak kell lenni az alábbi kérdésekben:
Mi az, amit a lecserélendő bútorzatban szeretett a tulajdonos?
Mi az, amit a lecserélendő bútorzat legnagyobb hibájának tartott?
Mik a megrendelő speciális igényei?
Szüksége van-e a megrendelőnek tanácsokra, tapasztalatokra?
Kész-e a tervező-kivitelező más szakipar képviselőjével való egyeztetésre?
Nagyon könnyű visszaélni azzal a helyzettel, miszerint a papír mindent elvisel, vonalat húzni nagyon könnyű ─ a más kontójára. De ha a tervezés és a kivitelezés egy kézben, a gyógyszerésszel folyamatosan konzultálva végzi a munkáját, rengeteg pénz, idő, és probléma spórolható meg.
Rugalmas munkaszervezés képességével. Pl. meg tudja-e oldani a helyszíni kivitelezést úgy, hogy a működő patikának egyáltalán ne kelljen bezárnia emiatt? Vagy a nyitva tartás alatt végzett munkálatok során tud-e „patikai” rendet és tisztaságot tartani maga körül?
Szavatossággal (garanciával), jótállással. A törvény szabta szavatossági követelmény ma már kevés. Vajon a potenciális kivitelező ajánl-e ennél többet? Például használja-e a garanciális fedezet intézményét annak érdekében, hogy a megrendelőnek legyen valamilyen „ütőkártya” a kezében szavatossági jogainak érvényesítésére? Mindezeken kívül rendelkezésre bocsát-e a kivitelező használati- és karbantartási utasítást a berendezés hosszú távú működtetése érdekében?
Korrekt árakkal. Senki sem ellensége a saját zsebének! Vajon két, vagy több ajánlat végösszege elegendő információt nyújt a döntéshez? A kiszemelt tervező-kivitelezővel kapcsolatban vegye figyelembe:
Az ár-érték arányát. A referenciák ebben segítenek. (Kérdezze meg kollégáját!)
Mennyire tagolt (részletes) az árajánlat? A beépítendő anyagok ára és a munka díja részletesen feltüntetésre került? Az elnagyolt, csak egy végösszeget tartalmazó árajánlat mindig gyanús! (Az ördög ugyanis a részletekben lakik!) Tartalmazza-e az ajánlat a tervezés, az anyagbeszerzés, a műhelymunka, a helyszínre szállítás, a helyszíni beszerelés, a helyszíni munkálatok utáni takarítás, továbbá a szakemberek utaztatásának, szállásának, ellátásának stb. költségeit? Minden benne van az ajánlatban, amit Ön elvárt, vagy kevesebb, vagy talán még több is?
Partner, vagy csak vállalkozó? A szavaknak itt nagy jelentősége van, a két fogalom messze nem ugyanaz. (Kérdezze meg kollégáját!)
Mennyire megbízható a pénzügyekben? (Kérdezze meg kollégáját!) Az előlegre vonatkozó számviteli szabályok megtartása mellett a végszámla kiállítása az átadás-átvétel után történt-e meg? Voltak-e az ajánlatban „csapdák”? Volt-e utólagos pénzügyi nézeteltérés?
Mit nevezünk olcsónak, avagy olcsó-e az olcsó? A minőségnek, a tartós alapanyagoknak ára van. Persze, lehet olcsó anyagokból is berendezést készíteni. (Az a kérdés, hogy hányszor? Ugyanis hitvány anyagokból valószínűleg többször is el kell készíttetni azt a bizonyos bútorzatot.) És léteznek olcsón dolgozó kivitelezők is. Csak az a kérdés, hogy vajon a joggal elvárható esztétikai és használati szempontok érvényesíthetők-e, valamint a határidővel és garanciális problémákkal kapcsolatban felelősségre vonhatók-e? Ami nagyon olcsó, az legyen mindig gyanús! Az életben mindig mindent ki kell fizetni: akkor is, ha (rendesen) megcsináljuk és akkor is, ha nem. Melyik a szimpatikusabb megoldás: egy nagyon olcsó ajánlatot benyújtó, ugyanakkor kockázatos, vagy egy korrekt áron dolgozó, de szükség esetén az Ön érdekében ésszerű kompromisszumokra is hajlandó kivitelező kiválasztása? (Kérdezze meg kollégáját!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése